DEN ARCHITEKTURY – > SMUTEK V BRNĚ – – > OŽIVIT A OZVLÁŠTNIT

Application icons.
Application icons.
Application icons.
Application icons.
Application icons.
Application icons.
Application icons.

Dvě komentované procházky pořádané 4AM v rámci DNE ARCHITEKTURY.

SMUTEK V BRNĚ -> 5/10 V 15H Hřbitov Brno-Židenice, vstup z ulice Komprdova

Smuteční síň v Brně-Židenicích z let 1977-83 patří k významným brněnským realizacím architekta Ivana Rullera. Modernistická stavba ovlivněná skandinávskou architekturou je vsazena do příjemného prostředí židenického lesoparku. Architektu Rullerovi se spolupráci s více než patnácti výtvarnými umělci podařilo v Židenicích vytvořit dílo mimořádné architektonické i umělecké kvality, které ovšem již více než sedm let nelouží svému účelu a chátrá. V roce 2011 bylo rozhodnuto o její demolici, proti níž bojuje jak sám její autor, tak i mnozí občané Židenic.


Po slavnostním otevření sloužila smuteční síň svému účelu bez oprav a pravidelné údržby až do roku 1996. V té době již vykazovala určité známky opotřebení a několik stavebních poruch, na základě kterých nechal tehdejší nový ředitel Správy hřbitovů města Brna zhotovit znalecký posudek stavebně technického stavu objektu. Posudek konstatoval narušené povrchy stavby a havarijní stav vnějšího pláště – nejmarkantnější bylo opadávání břidlicového obkladu a degradace dřevěných ploch. Doporučena byla generální oprava, která by zamezila znehodnocení stavební konstrukce objektu. Návrh na provedení nutných oprav byl následně předložen majiteli, tedy zástupcům města Brna, kteří ovšem uvolnění finančních prostředků zamítli. Následkem toho se stav smuteční síně začal po stavebně-technické stránce zhoršovat a přirozeně začaly narůstat náklady na její případnou rekonstrukci. Tato situace trvala po dobu deseti let, kdy proběhlo další hodnocení objektu. Druhý posudek upozornil na kritický stav budovy a doporučil rychlé řešení. Výsledkem bylo uzavření síně pro veřejnost roku 2007.

Opuštěná budova byla ponechána vlastnímu osudu, stejně jako většina uměleckých děl a vybavení v interiéru. Na podnět obyvatel Židenic opakovaně jednali zástupci městské části s brněnskou radnicí o rekonstrukci. Sám architekt Ivan Ruller i odborná veřejnost začali apelovat na řešení otázky budoucnosti obřadní síně, neboť postupně degradoval nejen její vnější plášť, ale ničena či rozkrádána byla i její výtvarná složka. Rozhodnutí o dalším osudu síně padlo v září roku 2011, kdy zástupci Rady města Brna vybrali ze tří variant – zakonzervování – demolice – demolice a vystavění nové síně – třetí možnost. Rekonstrukce stávajícího objektu zvažována vůbec nebyla. Následně bylo bez vypsání veřejné soutěže či konzultace s autorem stavby zadáno zhotovení architektonické studie nové obřadní síně.

Od té chvíle se ovšem situace nijak dále nevyvinula, pomineme-li pokračující chátrání opuštěného objektu. Město na demolici dosud finanční prostředky neuvolnilo, což podněcuje veřejné iniciativy k možnému zvrácení jeho rozhodnutí. Pokus o prohlášení židenické smuteční síně za kulturní památku bohužel úspěšný nebyl, což je dáno přihlédnutím ke stavu v jakém se síň po dlouholetém zanedbání údržby nachází, ale také vzhledem k obecně nízké vůli ministerstva kultury prohlašovat za památky poválečnou architektonickou produkci.

Ve spolupráci Fakulty architektury a Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně byla těsně před koncem minulého roku vydána monografická publikace „Smuteční síň v Brně-Židenicích“ s ambicí znovu otevřít otázku rekonstrukce smuteční síně a poskytnout tím potřebnou argumentaci pro další diskuzi. Příspěvky teoretiků architektury i slova jejího autora, architekta Ivana Rullera, reflektují nejen umělecko-historické zhodnocení stavby a jejích výtvarných děl a zasazení smuteční síně do kontextu soudobé architektonické tvorby, ale poukazují podrobně na celý vývoj kauzy beztrestného přihlížení postupné degradaci významné architektonické realizace ze strany zástupců města Brna.

Setkání a diskuze o okolnostech vzniku a aktuálním stavu síně s autory monografické publikace „Smuteční síň v Brně -Židenicích“

OŽIVIT A OZVLÁŠTNIT -> neděle 5/10 v 16,30, sraz na Juliánovském náměstí

Komentovaná procházka po uměleckých dílech Zdeňka Macháčka, Jiřího Marka a Františka Šenka nacházejících se v prostoru sídliště v Brně-Juliánově bude zakončena na Bílé hoře u památníku založení dělnického hnutí autora Ladislava Martínka. Sídlištěm provedou autorky stejnojmenné publikace, Jana Kořínková a Markéta Žáčková.

Koná se v rámci dlouhodobého projektu 4AM – KONSONANCE MODERNY.

Be Sociable, Share!

Architektura Fikce

09 / 05 – 08 / 06 / 2012
vernisáž 09 / 05 / 2012 v 18h

Architektura fikce představuje interdisciplinarní kurátorský výběr tvůrců jejichž díla lze označit za fiktivní architekturu. Takovou, která neusiluje být reálnou. Vyhýbá se skutečnosti jako omezujícímu faktoru. Je výsledkem architektonického myšlení jako svobodného tvůrčího přístupu.

Výstava ukáže jak vypadá modul pro přežití šesti možných konců světa architekta Tomáše Kozelského. Scénograf Jan Štěpánek představí instalaci směřující ke konkrétnímu artefaktu a vycházející ze zkušenosti s narativní složkou divadelního představení. Pionýr videoartu Woody Vasulka nás zve k nahlédnutí do svého archivu v cyberspace. Další vystavující je post-popový sochař Tomáš Motal. Výstavu uzavírá konceptuální umělkyně Katarina Hladeková, která skrze svoje modely dokumentuje a tematizuje subjektivní prožitky či místa svých vzpomínek.

vystavující:
Woody Vasulka
Jan Štěpánek
Tomáš Kozelský
Katarina Hladeková
Tomáš Motal

doprovodný program:

Mapping Workshop s The Rodina
Workshop nejen pro VJe ale i pro začátečníky na poli videa, mappingu a vjingu
12 / 05 / 2012 od 10 do 18h
místo: 4AM/kabinet
hosté: sursur (mapping před galerií
ve 21 hod)

Ztajený Prostor Fikce
mnoho podob interiérů z filmů pro dospělé
22 / 05 / 2012 ve 20h
místo: 4AM/kabinet

Cinéma pur
abstraktní architektura Absolutního filmu
29 / 05 / 2012 v 19h
filmy: Hans Richter, Marcel Duchamp a další
místo: Salon Daguerre

Zvuková Jeskyně
multimediální koncert uvnitř světelné instalace
08 / 06 / 2012 a 23 / 06 / 2012 v 19 hod
live: J. Suchánek, E. Vrbková, P. Herzán
místo: jeskyně Výpustek
sonicave

kurátorka: Tereza Rullerová
grafický design: Deepthroat
design prostoru: Radim Petruška a Vít Musil
doprovodné programy – kurátoři: Mák Hustoles, Tomáš Hlaváček

4AM/Galerie architektury & 4AM/Kabinet
Starobrněnská 18
otevřeno: út – ne 14-19h
www.forum4am.cz

4AM NYNÍ NAJDETE TADY >> prahavbrne.cz

Application icons.

www.prahavbrne.cz

Kulturní prostor PRAHA/ Fórum pro architekturu a média, Husova 18, Brno

www.prahavbrne.cz

FB: www.facebook.com/prahavbrne

PRAHA / NOVÝ KULTURNÍ PROSTOR V BRNĚ

Application icons.

NOVÝ VARIABILNÍ KULTURNÍ PROSTOR S KAVÁRNOU

Veřejný prostor prorůstající zevnitř ven, místo setkávání a komunikace, propojení s městem a jeho komunitami, subkulturami, institucemi a angažovanými občany. Otevřenost, bezbariérovost, volný pohyb a svoboda vyjádření jako princip. Od října 2014 provozuje 4AM, z.s. ve spolupráci s Moravskou galerií a dalšími partnery.

Místo: Husova 18, Brno (Nádvoří Pražákova paláce)

– nový interaktivní kulturní prostor v centru města
– veřejná knihovna, medialab
– prostor pro výstavy současného umění a kulturní akce
– sdílená pracovna
– denní kavárna, bar

– architektura
– soudobé umění a hudba
– urbanismus
– aktuální kulturně-společenská témata

– lokální i mezinárodní spolupráce
– vzdělávání
– sdílení zkušeností a názorů
– dialog mezi scénami
– prostor pro diskuzi

Variabilní kulturní prostor PRAHA nabízí:

Kabinet ‒ knihovna, studovna, mediatéka. Nejnovější i starší významná odborná periodika o současné architektuře, designu a mediálním umění.

Přednáškový a interaktivní prostor, medialab – přednášky místních i zahraničních architektonických a uměleckých vysokých škol, ateliérů, umělců a teoretiků, workshopy, happeningy, diskuze a fóra, audiovizuální projekce, ateliérové schůzky a sympózia.

Výstavní prostor a klub – experimentální výstavy architektonických projektů, mediálního umění, tvorby profesionálů a studentů architektury a umění z celé Evropy. Koncerty elektronické, improvizované i soudobé klasické hudby. Taneční improvizace, autorské a experimentální divadlo, projekce.

Denní kavárna a bar ‒ posezení uvnitř i na nádvoří Pražákova paláce. Nabídka kvalitního občerstvení, alko i nealko nápojů. Lokální dodavatelé, setkání nadšenců i profesionálů z oblasti gastronomie, dostupné ceny, možnost připojení na wifi po celý den.

www.prahavbrne.cz
https://www.facebook.com/prahavbrne

BEZDRÁTOVĚ / DRAHTLOS v zahradách premonstrátského kláštera v Želivě

Application icons.

EXPOZICE POD ŠIRÝM NEBEM V ZAHRADÁCH PREMONSTRÁTSKÉHO KLÁŠTERA V ŽELIVĚ

6. 6. – 31. 8. 2015

ZAHÁJENÍ KLÁŠTER ŽELIV
sobota 6. 6. 2015 od 15h
 hodin
15h přednáška „Budete mými svědky“ P. PhDr. Jindřicha Zdeňka Charouze O.Praem., ThD., sál České nebe
16h vernisáž výstavy fotografií – úvodní slovo Evžen Sobek, zahrada opatství

Společný fotografický projekt 4AM/Fóra pro architekturu a média, FLUSS, Fotoškoly Brno a Fotoschule Wien, jenž byl prezentovaný na výstavách v Mikulově, Valticích, Gmünd, Vídni, Wolkersdorfu a Brně, bude nyní reprízován v zahradách premonstrátského kláštera v Želivě.
.

Projekt byl spolufinancován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

BEZDRÁTOVĚ / DRAHTLOS

Application icons.

PROJEKCE 150 FOTOGRAFIÍ PROJEKTU BEZDRÁTOVĚ/DRAHTLOS
v rámci MUZEJNÍ NOISE PRAHA V BRNĚ

16. 5. 2015 20–24H

VE 21H S KOMENTÁŘEM AUTORŮ

Společný fotografický projekt 4AM/Fóra pro architekturu a média, FLUSS, Fotoškoly Brno a Fotoschule Wien, jenž byl prezentovaný na výstavách v Mikulově, Valticích, Gmünd, Vídni a Wolkersdorf,bude nyní reprízován v PRAHA/ Fórum pro architekturu a média v Brně.
25 let, které uplynuly od pádu komunistického režimu ve východní Evropě, změnilo celý svět. Snad nejvíce se proměnila realita každodenního života nás, kteří jsme v prostoru východní Evropy žili, hned na druhém místě se nová situace významně dotkla našich nejbližších sousedů. Odstranění drátů a všech sofistikovaných zátarasů a pastí z hraniční čáry bylo prvním viditelným činem, který hranice zprůhlednil, vstup České republiky do Evropské unie ji později zcela vymazal. Jak vypadá změna, kterou pád Železné opony přivodil? Kde všude ji nacházíme a jakou má podobu? Máme k sobě skutečně blíž? Na tyto a podobné otázky bude projekt BEZDRÁTOVĚ – DRAHTLOS hledat odpovědi..
BEZDRÁTOVĚ je název, z kterého každý fotograf, jenž se do projektu zapojí, odvodí fotografickou sérii na téma „25 let bez Železné opony“. Žánrově ani teritoriálně není projekt nijak omezen, rozhodujícími kritérii budou originalita a osobité obrazové zpracování zvoleného námětu, který vystihuje etapu uplynulého čtvrtstoletí.


Evžen Sobek & Markus Hippmann, autoři konceptu projektu a kurátoři výstav

Evžen Sobek & Markus Hippmann, autoři konceptu projektu a kurátoři výstav

Spolufinancováno Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Kristýna Chludilová / Život Václava Havla



ŠAUFENSTR GALERIE / KOMIKS ZA PLEXISKLEM

VERNISÁŽ 18/12/2014 V 19H
VÝSTAVA 18/12/2014 – 22/1/2015

INTROSPEKCE 6. 12. 2014 – předběžné mapování začínající generace architektů s vazbou na město Brno

Application icons.

Jaká jsou témata tvorby mladých architektů? Uvažují podobně nebo se jejich motivace spíše různí? Obstojí v kontextu soudobé evropské architektury?

Projekt předběžně mapuje začínající generaci architektů v rámci středoevropského prostoru. Jako výchozí bod sledování je určeno město Brno, chápané jako svébytná provincie v geomorfologicky otevřeném koridoru Krakov-Ostrava-Brno-Vídeň-Bratislava-Budapešť.

INTROSPEKCE hledá přítomné tvůrčí motivace mladých brněnských architektů a jejich potenciál překračující hranice provinčního města. Nedílnou součástí mapování zdejší scény bude její konfrontace s architekty mimobrněnskými, kteří mohou mít k městu určitý vztah (narodili se, vyrostli, studovali nebo pracovali zde).

Details »

TOMÁŠ PROKŮPEK/KDYŽ KECÁ DO KOMIKSU, AŤ SE UKÁŽE!



ŠAUFENSTR GALERIE / KOMIKS ZA PLEXISKLEM

VERNISÁŽ 20/11/2014 V 19H ZA ÚČASTI AUTORA
VÝSTAVA 20/11/2014-18/12/2014

PRAHA / FÓRUM PRO ARCHITEKTURU A MÉDIA, HUSOVA 18, BRNO

Články dnešních recenzentů, kritiků a redaktorů slouží mnoha čtenářům k tomu, aby se v diskuzi pod nimi mohli vyjádřit svými vlastními názory a komentáři. Mezi nejčastěji opakované a nejjadrnější patří ty, ve kterých je autor osočován a srážen jen proto, že nikdy nenapsal román, nikdy nenatočil film, nikdy v žádném nehrál nebo nesložil jediný text či píseň… tak proč se k něčemu vyjadřuje, když o tom nic neví. Tomáš Prokůpek je autorem mnoha článků, komentářů a odborných textů týkajících se komiksu. Méně se však ví, že sám komiksy kreslí a občas i publikuje. Aktivně na nich spolupracuje i jako scénárista.

Pro výstavu jsme vybrali několik příběhů Klacka a Fracka. Stripy, ve kterých jednoduše podané postavičky neustále testují jim vytyčené meze prostoru (či plochy, chcete-li). Svým počínáním narušují klasickou naraci komiksu… což je samotné často překvapí. Druhý vystavený komiks Lodž a já vypráví o pravidelných cestách autora do Polska na komiksový festival. Lze jej také chápat jako obecné autorovo vyznání polskému komiksu.

Tomáš Prokůpek je komiksový teoretik, scénárista a autor, redaktor a architekt. Je jednou ze zásadních osobností, která vrací českému komiksu jeho důležitost. V tvorbě současných českých komiksových kreslířů patří k jedné z nejcitovanějších postav. Vystudoval Fakultu architektury VUT v Brně. Působil jako redaktor architektonického časopisu Era 21. Je autorem mnoha přelomových komiksových výstav např. Generace nula: nová vlna českého a slovenského komiksu (2007) (opakovaná v Polsku, Švédsku a Francii), Návraty Komety: český komiks 89–09 (2009) a Signály z neznáma. Český komiks 1922–2012 (2012). Každoročně spolupořádá soutěž mladých komiksových autorů středních a vysokých škol CZ.KOMIKS.

Od roku 2000 vydává ve spolupráci s Tomášem Kučerovským komiksový sborník Aargh!. Podílel se na vydání sborníku Inseminátor aneb Konečně jsme se dočkali (2004), na vzniku katalogů k výše uvedeným výstavám a např. monografie Káji Saudka (2009). Knižně uspořádal Dobrodružství Ferdy Mravence od Ondřeje Sekory (2012), Josefa Lady „Nezbedné komiksy“ (2012) nebo knihu komiksového díla Karla Franty (2013) apod. Spoluautor připravovaného titulu Dějiny československého komiksu 20. století 1900–1964. Tomáš Prokůpek žije v Brně, v současné době působí jako odborný pracovník FF UP v Olomouci.

Kurátory výstavy jsou Tomáš Řepa a Lucie Valdhansová
více info na: www.saufenstr.cz

CHRÁMY PENĚZ

Application icons.

ARCHITEKTURA ČESKÝCH BANKOVNÍCH DOMŮ A SPOŘITELEN 90. LET

11.11. – – – 19H >>> PRAHA/Fórum pro architekturu a média, Husova 18, Brno

Dokument Jany Pavlové a Martina Hrubého prezentuje architekturu bankovních domů a spořitelen v 90. letech jako fenomén spojený se společensko-politickou změnou po roce 1989. Bankovní domy a spořitelny představovaly nejčetněji stavěnou typologii, která si vytvořila svůj reprezentativní model, odpovídající tehdejším ideálům nově se formující ekonomické sféry v postkomunistické zemi. Na jejich architektonické formě se podepsala doznívající vlna postmoderny. Kolem architektury bankovních institucí se již v době jejich realizace rozpoutala kritická diskuze s důrazem na morální otázky spojené s finanční nákladností a okázalou formou těchto staveb. Osočování z tvarové hýřivosti a nabubřelých gest se vztahovalo k samotnému užití postmoderního jazyka. Ten představoval zvláště pro nastupující mladou generaci architektů pouze vyčerpanou módní vlnu nikoliv s uměleckými, ale pouze s komerčními záměry.

Details »

SYNDROM NOVÉ HUDBY – Expozice nové hudby 2014 OFF PROGRAM

Application icons.

29. 10. – 2. 11. 2014
Kulturní prostor PRAHA/Fórum pro architekturu a média, Husova 18, Brno

Audiovizuální laboratoře a doprovodný program, který se odehraje v novém kulturním prostoru PRAHA, na Husově 18 na nádvoří Pražákova paláce v sousedství Besedního domu, přinesou sérii denních i večerních akcí, které obsahově doplní mezinárodní hudební festival soudobé a experimentální hudby Expozice nové hudby 2014 (Octový syndrom).

Každodenní společné snídaně a diskuze s umělci (Phil Niblock, Bob Ostertag, Nihilist Spasm Band) od 11 hod, odpolední komentované prezentace stěžejních děl festivalových osobností, nebo interaktivní laboratoř – objekt, se kterým budou moct návštevníci během celého festivalu sami experimentovat. Večerní akce pak dají prostor aktuální hudební tvorbě nejmladší generace zvukových tvůrců: svůj pohled na téma destrukce, rekonstrukce nebo real-time recyklace zvukového materiálu představí zástupci slovenského labelu LOM, pražského BABA VANGA, polského LATARNIA i místního kolektivu AVA.

Součástí doprovodného programu bude i nedělní vysílání Radia R přímo z prostoru PRAHA. Náplní celodenního živého vysílání budou kromě přímého přenosu festivalového dění, také tématické hudební bloky nebo ukázky z koncertů a diskuzí předešlých dní.

Details »

Ján Lastomírsky – Článek II; Rondel

ŠAUFENSTR
JÁN LASTOMÍRSKY – ČLÁNEK II; RONDEL

23/10/2014-19/11/2014

VERNISÁŽ za účasti autorů 23/10/2014 19:00

PRAHA / Fórum pro architekturu Media, Husova 18, Brno

Ján Lastomírsky spolu se scénáristou Jiřím Šimáčkem v současné době připravují rozsáhlý komiksový opus nazvaný Článek II. Na pozadí životního osudu Vladimíra Petřeka, kaplana cyrilometodějského kostela v pražské Resslově ulici, se snaží co nejvěrněji postihnout protektorátní dobu a méně známá hrdinství lidí, kteří byli spjati s heydrichiádou. Details »